نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اهمیت تکمیل سامانه املاک و اسکان بر ساماندهی وضعیت زمین و اسکان پرداخت و گفت: وزیر مسکن، راه و شهرسازی آینده قطعا بایستی تکمیل سامانه املاک و اسکان را در دستور کار خود داشته باشد. 

نماینده کرج در مجلس: وزیر مسکن بعدی سامانه املاک و اسکان را تکمیل کند 

علی شیرین زاد نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس، درباره اهمیت تکمیل سامانه املاک و اسکان برای اجرای هر چه بهتر قانون اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: تکمیل سامانه املاک و اسکان و اطلاعات مورد نیاز این سامانه ثاتیر گذاری فوق العاده بر اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی خواهد داشت و مهمتر از آن بر ساماندهی وضعیت زمین و ملک در کشور تاثیر گذار خواهد بود. 

شیرین زاد ادامه داد: شناسایی و معرفی خانه های خالی باعث ایجاد زمینه و زیرساخت کنترل قیمت در بازار خرید و فروش و اجاره بهای مسکن می شود. در اقتصاد همیشه رابطه معنای داری بین عرضه و تقاضا وجود دارد، املاک و زمین جز کالاهایی محسوب می شود که در بازار میزان عرضه آن مشخص نیست. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وقتی میزان عرضه مسکن به بازار و مصرف کننده مشخص نیست و تقاضا وجود دارد به نوعی یک حباب کاذبی در این عرصه به وجود می آید و قیمت ها بدون دلیل بالا می رود مثل همین شرایط فعلی که در کشور داریم. 

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: در کشور چندصد هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داریم به عنوان مثال در تهران زمانی اعلام شد که ۳۷۰ هزار خانه خالی داریم. 

این نماینده مجلس دوازدهم گفت: این اطلاعات دقیق نیست در صورتی که اگر این سامانه املاک و اسکان تکمیل می شد تاکنون این اطلاعات هم تکمیل و نهایی می شد. 

نماینده مردم کرج در مجلس خاطرنشان کرد: وقتی مردم بدانند که این نیازشان به مسکن به اندازه کافی و حتی بیش از نیاز وجود دارد طبیعتا تقاضا متعادل می شود، فشار قیمتی می شکند و قیمت ها منطقی می شود و رقابتی در عرضه ایجاد خواهد شد.

شیرین زاد افزود: وقتی این فضا شفاف باشد دارنده مسکن خالی تلاش می کند مسکن خود را اجاره بدهد و رقابتی برای عرضه مسکن شکل می گیرد. اما وقتی یک فضای غیرمنطقی و نامتعادل در عرضه و تقاضا و قیمت ها به وجود می آید فرد تلاش می کند که با قیمت بیشتر خانه خود را اجاره بدهد. 

شیرین زاد افزود: دلیل این مشکلات به ضعف برنامه ریزی و تعلل ها و کم کاری و ترک فعل های دولت  و زیرمجموعه های مربوط به این حوزه برمی گردد و بخشی هم به مافیاهای ملک و املاک و مسکن و معاملات ملکی برمی گردد  که تلاش می کنند همیشه قیمت را بالا نگه دارند و به سودهای هنگفتی دست پیدا کنند و نمی گذارند بازار مسکن آرام بگیرد. 

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: طبیعتا مجلس از وزیر راه و شهرسازی بعدی می خواهد که این سامانه هر چه زودتر تکمیل شود و تلاش شود تا ارگان های مختلف اطلاعات خود را با این سامانه به اشتراک بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.